Päättäjien hulluus näkyy monessa asiassa!

 

Lainaus Iltasanomat tänään:

—————————————————————————————–

KSML: Ennätysmäärä autoilijoita hakenut korvauksia huonokuntoisten teiden vuoksi

Julkaistu: 28.2.2014 3:25

Autoilijat ovat hakeneet valtiolta ennätysmäärän korvauksia vahingoista, joiden syynä on maanteiden huono kunto. Asiasta uutisoi Keskisuomalainen.

Tammikuussa korvauksia haki lähes parisataa autoilijaa, mikä on kaksi kertaa enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.

– Tyypillinen tapaus on kuoppaan ajo päällystetyllä tiellä. Siinä vaurioituu yleensä renkaita ja vanteita, sanoo Lapin ely-keskuksen ryhmäesimies Marja-Lea Hallikainen lehdelle.

Korvaukset vahingoista kaikkialla Suomessa haetaan Lapin ely-keskuksesta.

Hallikaisen mukaan harppaus hakemusmäärissä voi osin selittyä asian saamalla julkisuudella tai talven poikkeuksellisella säällä.

Korvauksen maksaminen edellyttää, että tien huono kunto johtuu huolimattomuudesta tai laiminlyönnistä. Läheskään kaikille hakijoille vahinkoja ei korvata.

******************************

Tiehallinto itkee kun teiden huonon hoidon ja kunnon takia, autoilijat ovat alkaneet vaatimaan korvauksia suurin joukoin, ajettuaan autollaan asfalttiteillä ammottaviin kuoppiin!

Suomessa suunnitellaan hiekkateiden jälleenkäyttöönottoa!

Tietä pitää kastella jatkuvasti vedellä tai sitten levittää sille suolaa jotta tien kosteus pysyy sopivana. Koska nyky metodeilla levitetään suolakin liuoksena, se ei aiheuta  muuta kuin että pinta kastuu ja suolaa saa levittää tämäntästä.
Ja kaikkihan sen tietävät mitä suola aiheuttaa maaperässä ja mikä on sen vaikutus pohjavesiin.

*****************

Suomessa autoilijat ovat sellaisia lypsylehmiä, joilta kupataan kaikenmaailman maksuja päästöistä, polttoaineista sun vaikka mistä tahansa. Dieselautoilijat ovat varsinkin erityisenä silmätikkuna vieläkin vaikka siitä vuodesta -63 on jo niin kauan kulunut, että varmasti ollaan jo keksitty korvaavat polttoaineet  ettei löpöllä enää saa ajella.

*****************************

Historiaa dieselverosta(käyttövoimavero):

Kuusikymmenluvun alussa suomen teillä alkoivat yleistymään dieselmoottoreilla varustetut ajoneuvot, ensialkuun raskaan kaluston puolella. Kuorma-autoja hankittiin, joissa oli tehokkaammat moottorit ja jotka käyttivät polttoaineinaan dieselpolttoöljyä, bensiinin asemesta. Myöhemmin alkoi tulla muitakin ajoneuvoja, traktoreita ja henkilö- ja uutuutena tavarankuljetukseensoveltuvia pakettiautoja.
Koska sopivaa verotettua polttoainetta oli rajallisesti käytettävissä, olihan dieselöljy ainetta jota piti vallan vasten valmistaa, eikä
sitä muodostunut öljynjalostusteollisuuden sivutuotteena niinkuin bensiinejä ja kun suomessa ei ollut omaa öljynjalostuslaitosta, niin kehitettiin väliaikainen vero, siksi ajaksi jolloin saadaan keksittyä kuinka polttoaineet voitaisiin tehokkaammin verottaa ja erottaa toisistaan, lämmitykseen ja junapolttoaineena käytettävä polttoöljy sekä tieliikenteessä käytettävä dieselpolttoaine. Veron maksettuaan autoilijalla olisi oikeus käyttää autonsa polttoaineena löyhästi verotettua  II.lkn polttoöljyä, jota kansanomaisesti kutsutaan LÖPÖ:ksi Puolessa vuosikymmenessä keinoja keksittiin. Ensin erotettiin polttoaineet toisistaan väriaineilla, polttoöljystä tuli keltaisen ruskehtavaa ja dieselistä kirkasta.  Tämä ei sittemmin riittänyt koska väriaineen sai suodattamalla poistetuksi. Sitten keksittiin furfurointi menetelmät jotka on vähän samanlaiset systeemit kuin denaturointi, jossa viinan sekaan laitetaan väriä ja karvasta makua aiheuttavia aineita, ettei sitä juotaisi.
Furfuroitaessa polttoöljyyn lisätään tunnisteaineita jotka joutuessaan tekemisiin testiaineiden kanssa värjäävät testiin käytetyn polttoaineen  tietyn väriseksi ja mahdolisen seos-suhteenkin saa selville värimuunnoksen tummuusateista.

***********

No nyt oli sis keksittyi aineet ja keinot joilla polttoaineet saatiin eriytettyä toisistaan.
Mutta koska suomi on kuuluisaksi tullut näistä vakiintuvista valiaikaisista verotus- ja tuki systeemeistään, niin hyväksi havaittua rahankeräysmenetelmää ei haluttukaan kuopata ja koska samaan syssyyn tuli se kuuluisa öljykriisi, niin veron perintää jatkettiinkin sitten , ainakin siihen asti kunnes Suomeen saataisiin omaa öljynjalostuskapasiteettia.

Dieselpolttoaine, oli vähittäiskaupassa, kysynnän vähyyden vuoksi vielä jossain määrin halvempaakin kuin bensiini, joten paljon ajavalle autoilijalle sen käyttö kaikkinen dieselveroineen tuli suhteessa halvemmaksi, kuin vastaavan tehoisella ja kokoisella bensiinimoottorilla varustetulla autolla.Sittemmin dieselautokannan lisääntyessä ja varsinkin valtiovallan ajoneuvon verotushelpotuksin suunnittelemassa ostomieltymyssuuntauksessa , dieselautojen määrä huimasti lisääntyi. tästäpä saatiinkin kimmoke oivalliseen ideaan: Nostetaan dieselöljyn valmisteveroja niin että dieselpolttoaine onkin vähittäiskaupassa jo lähes  saman hintaista kuin bensiini.
Käyttövoimaveroa(dieselvero) peritään kuitenkin edelleen, senkin lisäksi, että polttoaineiden valmisteverot ovat lähes samat. Käytäntöä perustellaan milloin milläkin syyllä.On kuin valtiovarainministeriössä olisi aivan erityinen ”Syy-ministeriö” keksimässä syitä siihen miksi kaikki eivät ole samalla viivalla tasavallassamme?

*******************

Todellinen syy siihen miksi meillä kaikkea verotetaan mielivaltaisesti ja moninkertaisesti, on se että maa on pikkuhiljaa ajautunut kierteeseen, josta ulos ei ole pääsyä muutoin kuin kaatumalla konkurssiin.Mutta eihän maa voi tehdä konkurssia.Täytyy ottaa lisää velkaa, velan päälle.

Niinkuin esimerkiksi Kreikka!  muiden muassa, sillä maailmalla pyytäjiä riittää, millon minkin syyn varjolla.

Heillä oli vuosikymmenten saatossa pankkiholveihin kerättyä kultaa jemmassa rekka-autolasteittain, mutta niinpä vaan pikkuruisen Suomen taskuille tultiin pyytelemään vippejä, ”kun tässä nyt on elelty hieman niinkuin huolettomasti”.
Ja mitäpä teki suomen päättäjät.
Tottahan toki sitä pitää auttaa lähes veljeskansaahan he ovat, auttoivathan hekin meitä silloin kun meillä oli sota ja hätä lähettämällä kirjoituspaperia ja mustekyniä tai muuta senkaltaista sodassa olevalle maalle tarpeetonta kamaa. Taisihan sieltä muutama veljeskansasoturikin tulla kesäkamppeissaan auttelemaan, tosin liian myöhään kun rauhansopimus oli allekirjoitettu jo.

Nyt Kreikassa alkaa olla asiat kohtuullisessa kunnossa, koskapa eivät enää lisää rahaa ole pyydelleet. Niitä jo annettuja rahoja emme koskaan näe, eikä niistä ”saaduista vakuuksistakaan” ole mitään hyötyä,. Ei me niillä mitään tienata, vaikka valtiovarainministeri Jutta Urpilainen niin väittikin jossain vaiheessa ((”Hei! Me tienataan tällä !”)) Jutalle ollaan nyt kovalla tohinalla valitsemassa seuraajaa puoluejohtoon, uusi puheenjohtajaehdokas  kyllä taitaa olla samanlainen omaahiileen puhaltaja kuin Juttakin, sikäli kun hänen henkilöhistoriaansa on uskominen. Tuskinpa hänellä lie sen enempää  teräviä hampaita purra takaisinpäin  määräysvallasta vastaavaa tahoa, joka nyt kansaamme ahdinkoon ajaa. Paras ratkaisu ongelmaan olisi se että koko Sosiaalidemokraattinen puolue, joka on irtaantunut täysin alkuperäisestä ideologiastaan, ” pantaisiin turkin hihaan ja nus….( en kirjoita enempää sillä kaikkihan sananlaskun loppuosan tuntenevat?)

Viimeisin niitti tulee olemaan, että asfalttipäällysteiset liikenneverkostot rapautuvat niin että on pakko alkaa tekemään tiestöä pelkästä hiekasta. Mutta sitähän meillä piisaa, hiekkaa on harjutolkulla. Ja jos tarvitaan parempaa kamaa, niin louhitaan kallioita maantasalle.

On se kohta kivaa minunkin asustella tässä keskikokoisen maakuntatien laidassa, kun kohta pöllyää hiekka ihan itsekseen pihamaalle, sitä ei tarvitse mistään lähteä vallanvasten hakemaan. Mökin ikkunat täytyy varmaankin suojata parin sentin paksuisella pleksilasilla, ettei kivet niitä riko, kun nytkin aura-autot heittelevät kiviä ja jääpaakkuja niihin, niin että lasit helisevät tämäntästä, kaahatessaan talon ohi jyystäen asfaltinreunat pskaksi

kuningasjätkä

Kommentointi on suljettu.

css.php