Kallista ydinsähköä

 

HS: Olkiluodon uuden ydinvoimalan hinnalla rakentaisi kolme uutta WTC-pilvenpiirtäjää

 

 

 

Lainaus iltasanomista tänään:

Pahasta myöhässä aikataulustaan olevan Olkiluodon uuden ydinvoimalan loppukustannukset tekevät laitoksesta yhden maailman kalleimmista rakennuksista.

Helsingin Sanomien mukaan rakentamisen lopullisen hinnan arvellaan nousevan huimaan 8,5 miljardiin euroon. Tällä hinnalla Olkiluodun kolmas ydinreaktori olisi kalliimpi kuin yksikään maailman nykyisistä pilvenpiirtäjistä tai luksuskasinoista.

Esimerkiksi New Yorkiin nouseva uusi One World Trade Center -pilvenpiirtäjä maksaa 2,8 miljardia euroa, eli Olkiluodon hinnalla niitä olisi pystytetty kolme.

Maailman kallein liikerakennus on singaporelainen kasinohotelli Marina Bay Sands, jonka hinta nykyrahassa on 5,2 miljardia euroa. Jopa maailman korkein rakennus, 828 metriä korkea Burj Khalifa Dubaissa maksoi ”vain” 1,2 miljardia euroa.

Lainaus päättyy.____________________________________________

Kylläpä kannaattaa aina luottaa Ransakalaiseen työnlaatuun.

Nyt sitten kiristellään hampaita ja riidellään siitä kuka maksaa kalliin rakennuksen ja myöhästymisen.

Eikö työn tilaaja  osannut vaatia urakkasopimuksiin myöhästymissakkoja? Mitähän varten teollisuuden voima maksaa johtajilleen isosti liksaa ja bonuksia kun johtajat eivät osaa valvoa firman  etuja oikein.

Toisaalta lienee rakentamisesta vastaava tahokin kuvitellut, että suomalaiset on niin hölmöä sakkia, että niille kelpaa minkälainen työnlaatu tahansa.

————————————————–

Muistuupa tässä väistämättä mieliin puolustusvoimien helikopterikaupat Ranskalaisen yhtiön kanssa. Suomen puolustusvoimillehan tilattiin  20 taisteluhelikopteria Ranskalaiselta toimittajalta lähes kymmenkunta vuotta sitten. Kaupanehdoissa oli että tavara maksetaan ennakkon, näin  tälläiseen paperiin silloinen puolustusministeri Häkämies (kok)nimensä raapusti. Myöhästymissakkopykälä oli aivan onneton, vain jokunen prosentti kokonaissummasta. Tarkoitus oli että helikopterit kasataan suomessa sitävarten tehtiin oikein kokoomishallikin. Saatiinhan me yksi helikopteri , lento- ja mekaanikkokoulutus tarpeita varten , sekin taisi olla käytetty esittelykone, sillä eipä tuolla ole taidettu paljon lennellä koska varaosia ei saatu riittävästi.

No rahat oli kuitenkin maksettu , mutta koneita ei saatu määräaikaan mennessä, joten vaadittiin sakkoja ja mikäs siinä Ranskalaisyhtiö maksoi muutaman tuhannen euron sakot ja piti loput rahat, eikä niistä helikoptereista olla kuultu sen koomin. Jotenkin tuntuu että eräät päättäjätahot välttelevät aihetta, eikä kukaan halua enää muistella asiaa. Olen asiaa yrittänyt nostatella esiin päivälehdissä, mutta jutut ei ole menneet sensuurin läpi. Saas nähdä kuinka nyt käy?

———————————————

No meillä sähkönkäyttäjilähän ei ole nyt oikeastaan mitään hätää…vielä. Se on tuo teollisuudenvoima joka sen rökäletappion ensisijaisesti maksaa. Sähkönkuluttajiltahan sähkön hintaa juuri tämän kuun alussa laskettiin, sillä kohonnut verotus olisi muuten alentanut sähkön kulutusta. Kunhan kansalaiset oppivat tuhlaamaan halpaa sähköä, niin sitten hinta taas nousee ja samalla pistetään tämänkin ”pilvenpiirtäjän” kustannukset sähkönkäyttäjien maksettaviksi.

————–

Mielenkiinnolla seuraan kuinka hankalaksi menee tään uudedenmallisen Zernobil tyyppisen Rosatomin voimalan rakentelu sinne pohjolaan. Toivoisinpa että osaisivat nämä tilaajat vaatia kunnolliset sopimussakot papereihinsa, eivätkä maksaisi mistään mitään ennen kuin laitos valmistuu.

Suomalaisten yrityspäättäjien sinisilmäisyys ja hyväuskoisuus tulee tässä Olkiluodon tapauksessa aika kalliiksi, mutta ei hätää kyllä maksajat jo on tiedossa jos rähinät hävitään!

Kyllä kansa maksaa…taas.??

 

 

kuningasjätkä

 

4 kommenttia artikkeliin “Kallista ydinsähköä”
  1. avatar kuningasjätkä sanoo:

    Mä olen vaan todennut vuosien varrella ettei Ranskasta kannattaisi ostaa mitään muuta kuin Konjakkia, kaikki muu vähänkin teknisemmät laitteet on silkkaa sylttyä.

    Kaveri osti Renaultin (ei konjakkia vaan jonkun sellaisen mekano-rakennussarjan) ja sai sille uutuuttaan huiman pitkän takuun, mutta yllätys yllätys takuu ei kattanutkaan moottorin vikoja, no sen kaveri hoksas kun vain 30.000 kilometrin ajon jälkeen napsahti jakoremmi poikki kun oli jäänyt koneistuspurseita pyörästöihin. Takuupa ei kattanutkaan jakoremmin katkeamisia. No kaikkihan sen tietää että kun jakoremmi passahtaa poikki moottoritiellä 120 vauhdissa, mitä siitä seuraa ? Motti sekaisin ja paskana laakista ja eturenkaat neliskanttisina samantien!
    Kaveri hiukkasen ”vittuuntui” asiasta ja totesi, että ”tulipa sitten tässä hankittua kaksi Ranskalaista ”autoa” kerralla, nimittäin ensimäinen ja viimeinen!”

    Ja enkä mä tiedä siitä konjakistakaan, kyllä kotimainen kossukin on ihan hyvää!

  2. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Epäilempä yo juttua. Ehkä kaveriltasi jäi joitain oleellista esim auton huollon laiminlyöntiin kertomatta. Niinhän Karpokin aina kertoi vakuutus ym asioissa vain ”uhrin” näkökulman, kyseenalaistamatta. En minäkään kyllä Renaultia ostaisi (siis autoa). Vai tapahtuiko kaverisi haveri 70-luvulla.

    • avatar kuningasjätkä sanoo:

      Viime kesänä oli vuosi 2013 ja auto oli huollatettu säännöllisesti ohjelman mukaan. Hammashihnat yleensä oikeissa autoissa kestävät n. 100.000 km tai kymmenen vuotta, mutta rellussa ne pitääkin vaihtaa 30.000 km välein koska niissä annetaankin takuu vain 30.000 kilometrille.
      Kaveripa ostikin sellaisen auton nyt jossa ei ole hihnaa vaan ketju, eikä se ole Ranskalainen.

      Mä en ostais ees Renault konjakkia, maistuu ihan kuselle, parempaakin on..

      • avatar kuningasjätkä sanoo:

        tosin nyt kyllä menin itsekin hakoteille itse asiasta, mutta kerrankos sitä

css.php