Ajoneuvojen lakisääteiset liikennevakuutukset

Iltasanomien sivuilla:

http://www.iltasanomat.fi/auto/art-1423712808857.html?pos=ksk-trm-auto-ostu

Viisaat päättäjät suunnittelevat kuinka vakuutusyhtiöiden sekavista bonusalennusjärjestelmistä pääsisi eroon.

Kaikenlaista suunnitelmaa onkin jo  esitetty.

Mutta eipä ole kenellekään pälkähtänyt päähän henkilökohtaista ajokorttiin sidottua liikennevakuutusta?

Suomessa on yli kolme miljoonaa autoa, mutta ajokorttien omistajia on tuplasti enemmän ellei peräti vieläkin enemmän.

Jokaiselle jolla on ajokortti laitetaan maksuun ajokorttikohtainen liikennevakuutus. Jos maksua ei ole maksettu niin et sitten aja autoakaan, tms kulkuvälinettä johon kortti oikeuttaa. Jos haluaa välttyä pakollisen liikennevakuutusmaksun maksamiselta, on ainoa keino joko hyllyttää korttinsa tai luopua siitä kokonaan. Näin saataisiin myös pois kirjoista ja kansista ne autoilijat joilla on kortti mutta jotka eivät ole juurikaan autoa ajaneet koskaan.

Yksittäisen liikennevakuutuksen hinta tulee putoamaan, siis sikäli jos vakuutusherrat eivät heittäydy hankalan ahneiksi, mitä he kyllä ovat nytkin.

Samalla poistuu hankalat vahinkotilastoihin perustuvat listaukset ja se että ajoneuvon merkki määrää kuinka suuri liikennevakuutuksen aloitusmaksu menee kustakin autosta tai muusta ajoneuvosta.

Korottuvat vakuutusmaksut maksavat ne joille vahinkojakin sattuu eivätkä tietyn automerkin omistajat yhteisvastuullisesti.

Ajoneuvokohtaiset vapaaehtoiset palo-, varkaus- , hirvieläinvahinko-, tuulilasi- ja kaikenvaravakuutukset tietenkin säilyisivät ennallaan ja vakuutusyhtiöt voisivat palkita vähemmän törttöileviä ajoneuvojen omistajia,  kukin tahtomallaan tavalla vaikkapa sitten maksua alentavilla bonuksilla.

Ajokorttikohtaisen liikennevakuutuksen hintaan vaikuttaisi ajokortinhaltijan ikä, ajo-oikeuden luokka, vahinkohistoria ja liikennekäyttäytyminen. mm. ylinopeudesta määrätyt rangaistusvaatimukset korottaisivat lisärangaistuksenomaisesti myös vakuutuksesta maksettavaa hintaa.

Energiataloudellisesti ajatellen myös nk. kimppa-autot ehkäpä yleistyisivt koska jokainen kuljettaja vastaisi itse aiheuttamistaan vahingoista, siis liikennevahingoista omalla vakuutuksellaan, ilman että nyt käytössä olevat ajoneuvokohtaiset bonukset putoaisivat. Eriasia on sitten muut varsinaiseen autoon liitetyt vakuutukset.

Sitten vielä toinen juttu vaikkapa omasta elämästäni itselle tutuksi tullut. Minulla kun on kolme autoa; Kuorma-auto jolla ajelen hyvin satunnaisesti ja joudun sitä vähänväliä rumppaamaan vakuutuksiin ja liikenteestä poistoon kun en viitsi seisomisesta maksella kalliita vakuutus- ym.maksuja, Matkailuauto, jolla pääsääntöisesti ajellaan, muijan ja koiran kanssa kesälomareissuja, muun aikaa se seistä nököttää katoksessaan tyhjänpanttina ja Henkilöauto päivittäiskäytössä ja lisäksi vielä kaksi peräkärriä, joista niistäkin pitää maksaa yhteensä 43 euroa vuodessa, vaikkei ne kotipihasta liikkuisi minnekään.Peräkärrejä ei saa edes liikennepoistoon kuin palauttamalla rekisterikilvet.

En minä yksin ajele kaikilla autoillani ja peräkärrejäni vetele kokoajan samanaikaisesti. Mutta maksut menee jokapäivälta kaikista, siis ellen välillä rumppaa niiden seisonta-aikojen kanssa.

Ajokorttiin liitetty liikennevakuutus vähentäisi joutavaa rumppaamista tehokkaasti.

 

Hei ihan oikeasti !

Olisikohan tässä kokonaisideassa kehittelemisen aihetta?

Otan vastaan palautetta!

Ja mielelläni myöskin aloitepalkinnon, mikäli joku taho sellaisen katsoo haluavansa antaa?

11 kommenttia artikkeliin “Ajoneuvojen lakisääteiset liikennevakuutukset”
  1. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    En taas oikein tätäkään juttua tajua. olen 45 vuotta ostellut autoja. Aina on tehty autovakuutus kaupan yhteydessä aina on myös kysytty ajokortti. Jos jobbari myy ja laskunsa jättää maksamatta ei sille mitään voi, oli ajokortti tai ei.

  2. avatar Veikko Kuusinen sanoo:

    Noo tämäpä nyt onkin ilmeisesti tälläistä hieman monimutkaisempaa kustannuslaskentaa, ei tätä kaikkien Laurien olekaan tarkoitus ymmärtää.
    Mielestäni kuitenkin kirjoittaja kirjoittaa asiaa tuota vaihtoehtoa kannattaisi ehkä vakuutus asiantuntijoiden harkita hieman pidemmälle? Vakuutusmallilla saattaa olla potenttiaalista tulevaisuutta.

    • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

      Mielestäni, kun auto luovutetaan tehdään myös autovakuutus. Jos persaukisena et vakuutusta maksa se lienee myös raukeaa. Mutta kun nykypäinänä on kaikenmaailman Veikkoja joilla täytyy olla jonkinlainen rottelo perseen alla, veroja ei makseta bensat varastetaan ja kännissä/huumeissa ajetaan. Näinhän poliisi päivittäin tiedottaa.

  3. avatar Harri sanoo:

    Mitä mieltä olette Yle-verosta, sehän toimii jo näin. Maksat, vaikket katsoisi.
    Vakuuutusyhtiöt, meidän kaikkien kaverit, tykkäisivät tästä kyllä.
    Aika paljon on ajokortillisia, lähinnä rouvia, jotka vain tasapainottavat autojen akselistoja, ilman, että ajaisivat ikänään metriäkään.

  4. avatar Antti Sulonen sanoo:

    En osaa sanoa mikä tuohon ongelmaan olisi oikeudenmukainen ja järkevä ratkaisu. Ongelmaksihan tuota ei tietenkään koe yhden auton omistaja, joka ajelee kuten Lauri, itse omalla autolla. Lauri kirjoittaa autovakuutuksesta, joka on eri asia kuin Kuningasjätkän liikennevakuutus.

    Ongelma tulee enemmänkin kuningasjätkän tapauksissa. Omalla kohdallanikin tuo sama ongelma on ollut ja on osittain edelleenkin. Kaksi pakettiautoa yrityskäytössä, toinen seisoo pihassa silloin, kun en sillä aja. Pihassa seisovalla autolla pitää kuitenkin olla liikennevakuutus, se on autokohtainen samoin kuin autovero ja käyttövoimavero. Pienyrityksen käytössä tarvitaan usein kahdenlaisia autoja, riippuen tietenkin yrityksestä. Saa ne kaikki vakuutukset ja veromaksut seisontaan, mutta silloin ei autoakaan käytetä liikenteessä aina tarvittaessa.

    Etuna tietenkin on se, että akselien tasapainottaja voi hyvillä mielin lähteä ajelemaan kerran 10 vuodessa alimmalla vakuutusmaksulla olevalla autolla, (joka tietenkin on ajotaitoon nähden oikeutettua) ajaahan tuo päivittäin ajava sillä hetkellä korkeammalla vakuutusmaksulla olevalla autolla.

    • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

      No puhutaan nyt sitten pakollisesta liikennevakuutuksesta. Tyttäreni mies osti kuorma-auton, kun he alkoivat rakentaa ja rinnetontille oli suuret täytöt. Erinäisistä syistä (lupatekniset,kansallismaisemaa pääkaupunkiseudulla) He muuttivat meille Janakkalaan tehden oikein virallisen osoiteenmuutoksen. Kun k-autosta tuli seuraava vakuutusmaksu se oli huomattavasti huokeampi kuin alkuperäinen pk-seudulla. Meillä ei ole koskaan ollut kahta kulkuneuvoa enempää, ei mitään kalliimmasta päästä (uudehkoja ns kansanautoja). Vakuutukset olen ottanut tarpeen mukaan, enkä kokenut ongelmana, ajaminen maksaa. Lumen alla seisoo myös venetraileri ja peräkärri.

      • avatar kuningasjätkä sanoo:

        Mulla on semmoinen vm 86 oleva foordin ysitonninen kuorkki avolavalla ja siirtokuormalaitteilla.

        Vakuutusmaksu on siinä 240.- vuodessa -70%bonuksilla ja käyttövoimavero (dieselvero) parinsadan luokkaa.

        Aika vähäisellä käytöllä se on ollut viimeaikoina, yleensä mökiltä tuodaan puita kotiin tai jotain muita romppehia kuskaillaan satunnaisesti.
        Oon monesti aatellut myydä sen pois, mutta kun ei tuonikäisestä kotterosta mitään saa ja sitten kuitenkin pitäisi polttopuut kuskata jotenkin ettei talvella talossa rupee ”vilu kapajamaan” niin ei ole sitten saanut aikaseksi.

        Nyt on taas kohta se aika vuodesta että autoa pitäis lähteä esittelemään lakisääteisiin tarkastuksiin.

        Autolle pitää suorituttaa katsastus vuosittain, noin periaatteessa ja sitten kahden vuoden välein pitää tuon kokoluokan autoon tarkistuttaa ajopiirturi,(ja sitä pitää myös käyttää, yksityisajossakin, ettei syyllisty tieliikenteen sosiaalilakien rikkomiseen, 9tuntia päivässä kaikkinen taukoineen saa ajaa omalla autollaan…mutta maksut menevät 24ltä tunnilta)) kuskikin pitää ”katsastuttaa” viiden vuoden välein sen jälkeen kun ikää on tullut 45.
        Siinä sitä taas kulunkia on kerrakseen kaikkinensa 450,- – 600,-.

        Nehän vielä jotkut liikenneministeriön kortittomat tollot yritti sitä että pitäisi ammattipätevyyskurrssit käydä, mutta onneksi siihen tuli sentään muutos ettei yksityiskäytössä ja ajossa olevien kuskien tarttekaan.

        Mitäs pirua mä tekisin vaikkapa taloudellisen ajon kurssituksella, kun kuorma-auto huikkaa 15 litraa satasella, ei se vähemmällä enää voi kulkea.
        Tai asiakaspalvelukurssilla, kun ei ole asiakkaitakaan muita kuin itte.

        Jonkin verran voi säästää kustannuksissa kun maksaa 4 euroa kerta kun rumppaa autoa liikenteeseen tai liikenteestä pois TRAFIn sivuilla löytyvällä palvelulla, ne joilla ei internettiä ole tai osaa sitä käyttää joutuvat maksamaan yli kympin samasta hommasta katsastuskonttoorilla.

        Onneksi silloin kun ostin auton hoksasin että siinähän on kasi viimeinen nummero rakkarissa, no siitä tuleekin sellainen etu, että kun tuon ikäluokan kuorma-autot katsastetaan viimeisen numeron mukaan, niin katsamaksuista selviääkin vain joka toisen vuoden katsastuksin. kun varsinainen katsastusaika on elo,syys ja lokakuu, niin lokakuussapa ei autoa näytille viedäkään vaan pannaan seisomaan liikenteestäpoistoon, kun 6 kk on kulunut eli toukokuussa, onkin jo seuraavan vuoden katsastusaika.

        Sitten hurruutellaan, tietenkin aina välillä autoa huoltaen seuraavat 18 kk. ilman katsastusvelvollisuuksia, sitten taas seuraavan vuoden lokakuun lopussa auto liik.poistoon ja odotellaan kevättä.
        *******************************
        Varaa matkailuautoonko?

        No joo, varaa ja varaa.

        Vuosi sitten keväällä oli mielessä, että hommataanko vene, moottorikelkka, asuntovaunu vai matkailuauto? Veneellä käyttöaikaa vuodessa n 5 kk, moottorikelkalla samoin, asuntovaunu vaatisi isomman vetoauton ja on se sellaista köröttelemistä.

        Kävi sitten sellainen mäihä että yksi ystävä halusi luopua vanhasta jo heikkoon kuntoon päässeestä matkailuautostaan parilla tonnilla, sillä rahalla ei olisi saanut edes kunnollista soutuvenettä, moottorikelkasta nyt puhumattakaan. No olihan siinä remppaa, lattiat piti osilta uusia , motti kävi kolmella pytyllä, ruiskupumppu vuoti ja hieman törkyseen kuntoon oli päässyt mmutenkin.
        Vesipoileri ei toiminut ja puhkikin oli, mutta talven ja kevään kun sitä korjaili ja huolsi, niin katsastuksesta meni heittämällä läpi ja viimekesänä tehtiin yli kolmentuhannen kilsan lomareissu pohjoiseen ja toinen lyhkäisempi etelän suuntaan,
        käytiin jopa Hämeenlinnassakin!

        Kyllähän siinä laittamista oli ja rahaakin upposi vielä toinen pari tonnia, mutta nyt se on kunnossa, eikä pääoma makaa liian isolla volyymilla kuolleena painona kelkassa.

        Niin että ei se nyt aina ole siitä varasta kiinni..
        *******
        Mä kun edelleenkin tykkään noista vanhemmista autoista ja naisista, niin miksi niitä nuorempiin vaihtaisin.

        Henkilöautona mulla on päivittäiskäytössä puolenmiljoonan MB 190E 2 litran bensakoneella ja automaattilootalla vm 89.
        Siis ikää autolla jo 26 vuotta!

        Mutta niin se vaan vieläkin meni kuukausi sitten leimalle ensimäisellä näytöllä ilman huomautuksia tai kehotuksia!
        Tehkääs perässä sellaisella jollain alle viisvuotiaalla Ranskalaisviritelmällä tai japskien korppusahoilla…

        Maksujahan siitä menee ihan sikana ja bensaakin kuluu yli kymppi sadalle, mutta so what.

        En vaihda uuteen, en ainakaan ennen heinäkuuta , josko sitten saisi siitä sen romupalkkion ja voittais takaisin sen minkä maksoinkin aikoinaan.

        No vitsi vitsi, tuskin vaihdan sittenkään?
        ************************************************************
        Voishan tätä listaa jatkaa kyllästymiseen asti mutta palataan asiaan myöhemmin, nyt on muuta menoo.

    • avatar Heikki Koskela sanoo:

      Yksi ratkaisu voisi olla Sveitsin malli.
      Siellä maksetaan yksi liikennemaksu samantyyppisiin autoihin. Kilvet siirretään siihen, jolla ajetaan. Kilvetön tietysti seisoo tallissa.
      T. Hessu K.

  5. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    En ole joutunut tilanteeseen, mutta muistelen työkaverini kertoneen, että auton rekisteristäpoistaminen on nykyään vaivatonta, kilpiä ei tarvitse viedä pois, eikä uudelleenkatsastaa kun otetaan jälleen käyttöön mikäli leima on voimassa. Jos itselläni olisi varaa matkailuautoon, ottaisin sen pois talveksi rekisteristä. Jos se onnistuu netissä se on vaivatonta, lätistäänhän täällä turhanaikaisuuksia muutenkin.

    • avatar Antti Sulonen sanoo:

      Jos minulla olisi varaa matkailuautoon en sitä ostaisi vain ja ainoastaan kesäkäyttöön. Kesäkäytössä oleva matkailuauto ei poista Kuningasjätkän esille tuomaa epäkohtaa kesäaikaan.

      Ei kai kiukaan ole väittänytkään etteikö väliaikainen liikenteestä poisto olisi vaivatonta. Trafilla on jopa laskuri kuinka lyhyt on aika, jolle liikenteestä poisto kannattaa tehdä. Väliaikainen liikenteestä poisto on eri asia kuin rekisteristä poisto.

      • avatar kuningasjätkä sanoo:

        Ei me viittitä muijan kanssa talvipakkasilla vääntäytyä matkailuautoreissuun, siinä on omat ongelmansa, vedet jäätyy putkiin, tankkeihin ja pannuun sisätiloissa on joko kuuma tai kylmä kohdin ei oo koskaan.

        Kesäkuusta lokakuulle siinä on ihan tarpeeksi aikaa vetää suomenniemellä siksakkia, muualle ei viittitä lähtee kun koira pitäis viedä kenneliin.

        No tosin Norjassa käytiin viimekesänä vaikkei sinne olis saanut koiraa viedä kuin karanteenin kautta, mutta kun tietää reitit niin mikäs on ajellessa..

        Tulevana kesänä on vieläkin mukavempaa, kun vihdoin sai sen vesibolerin kuntoon.
        Vikaa oli ohjelmistokortissa. Caravaaniliikkeessä olisivat myyneet mielellään uuden Trumaboilerin ohjelmistokortin sikahintaan, korjata kun ei kuulemma voinut.

        No tutkittiin sitä sitten itse ja paikallisen tv-asentajan kanssa ja todettiin että kappas vaan onkin kipinätarnsistorin yhden jalan tinaus irti, tiks vaan tinakolvilla ja jopa tuli sitten 360,- euroa tienattua hyvin pienellä liikkeellä.

        Jumalauta kun ottaa päähän se että kaikkialla kaikesta yritetään jatkuvasti rahastaa ja sitten jotkut pitää joitakin ihan pöljäkkeinä.

        Mä en suostu!

        Vaikken mä nyt aina olekaan mikään ruudinkeksijä, niin kyllä yleensä mä kaikki omat vehkeeni osaan korjata tai sitten hakea oikeista paikoista ammattiapua.

        Kaikkein eniten mua kyrsii tää jatkuva kusetus johon kaikkialla törmää.
        Karavaaniliikekin olis ottanut vanhan kortin vaihtotuotteena ja hyvittänyt hinnasta 20 eur.
        Joten varmasti tiesivät missä vika oli vaan eivät sanallakaan vihjaisseet.
        Siihen firmaan on mua turha odotella toiste!

        Samaten olen antanut muutamalle vakuutusyhtiölle lopputilin huijaamisen takia.

        Vakuutusyhtiöillehän vakuutuspetos on sallittua liiketoimintaa, mutta meeppä ite tekemään jotain vaikka parinkympin tai satasen takia, niin leivättömästä pöyd’ästä ittes löydät sinuteltavana!

css.php