Hämeenlinnan liikenneonnettomuus järkytti!

Perjantainen liikenneonnettomuus Hämeenlinnan motarilla järkyttää.

Iltasanomien mukaan siinä olisi ollut ainesta suurempaankin katastrofiin. Moni koki läheltäpititilanteita.

————-

Ajelin tässä juuri toissapäivänä Joutsa-Hartola väliä yhden rekan perässä, vauhtia oli siinä jotakuinkin satanen lasissa koko matkan. Jopa siinä neste-jaripekan kohdalla mentiin niinkuin ei mitään. No kahdeksankympin nopeusrajoituskin oli, mutta rekka vaan meni eikä meinannut.

Vieläpä  Tainionvirran sillanjälkeen rekka kiihdytti vauhtiaan kun alkoi ihan oikea satasen rajoitus.

 

Mä vaan ihmettelen että, kuinkas se nyt olikaan, mikäli siis oikein muistan niin kuorma-autolla ja kuorma-auton ja perävaunun yhdistelmällä, kuten myöskin henkilö/pak..autolla ja peräkärrillä saa ajella vain kahdeksaakymppiä?

Olenko väärässä kenties?

Siitä huolimatta rekat paahtaa täysillä nasta laudassa ja jos ajelet rajotusten mukaan niin ajellaan takapuskurissa kiinni ja yritetään vieläpä ohikin…

 

Ja ihan taatusti juuri silloin valtion tärkeimmän rahankeräyslaitoksen kuukausipalkkaiset smurffit, ovat jossain muualla pullakahveella tms.


Juupajoo, mullakin on kuorma-auto  ja huomasinpa sellaisen homman että, kun ostin vetäviin pyöriin hieman korkeammalla pinnalla pinnoitetut renkaat tässä taannoin, niin piittaamatta siitä että renkaan malli ja peruskoko  pysyi samana, renkaan halkaisija ja sitäkautta saatu ympärysmitta kasvoi. Samalla auton vauhti lisääntyi optimilla ajokierroslukualueella. Kuitenkin niin että ajopiirturi joka rajoittaa kierroksia, ei reagoi ylinopeuteen millään lailla. Minunkin kuormuri siis kulkee, uusilla isompihalkaisijoisilla renkaillaan lähes satasta, kuitenkin ajopiirturiin kirjautuu vain  kahdeksankympin vauhti.

Moni muukin lienee siis hoksannut tämän, paitsi smurffit?

Mä en kylläkään uskalla ajella yli 85kmh, tuolla vanhalla rämälläni, on siinäkin nopeudessa tielläpitelemistä…


Onnettomuustutkintalautakunta syynää tietysti tarkkaan ajopiirturit sun muut, mutta kiinnittääkö se huomiota renkaisiin, toivottavasti.-


Laitanpa tähän pienen laskutoimituksen:

Normaali rengas jonka ulkohalkaisija= 80 cm ja auton moottorista  kierrokset vetopyörille 2500/550 /min.

Kierroksen pituus 2,51 m x 550 r/min = 1380,5 metriä minuutissa = 82,8 kmh!

Ja:

Pinnottamalla laajennettu rengas,  ulkohalkaisija 85 cm muut suureet pysyvät samana:

Kierroksen pituus 2,67 m x 550 r/min = 1468,5 metriä/minuutissa = 88,9 kmh !!

Ja vielä jos ajoneuvossa on loikkariperä, vauhti senkuin vaan kiihtyy.. Tai sitten ajellaan juuri niin kovilla kierroksilla kuin kierrostenrajoittaja sallii…


 

Miettikääpä sitä!

 

Osanottoni onnettomuudessa menehtyneiden uhrien omaisille!

 


 

ETTÄ  SIKÄLI

 

16 kommenttia artikkeliin “Hämeenlinnan liikenneonnettomuus järkytti!”
  1. avatar riitta nyqvist sanoo:

    Moro kuningasjätkä!
    Poliittinen virhearviointi tehtiin,
    kun ministeri Räsänen oli lopettamassa mm. liikkuvan poliisin.
    Kenttätyötä tekevien poliisien määrä on supistunut,
    eläköityvien tilalle ei ole palkattu uusia.
    Nyt on herätty Arkadiassa päikkäreiltä,
    koulutusmäärärahoja lisätty,
    mutta riittääkö hakijoita mm. huonosti palkattuun,
    hengenvaaralliseen duuniin…
    Nykyinen lainsäädäntö on muotoutunut sellaiseksi,
    että uhri tai paikalla ollut poliisi ovat tarkemman syynin
    alaisia kuin itse rikolliset.
    Liikenteessä muiden huomioiminen ja maltti olisi valttia.
    Ps. Tarvitsevathan poliisitkin kahvi- ja ruokataukonsa.
    Riitta

    • avatar kuningasjätkä sanoo:

      Sakkolappujen jakelijoita on jo aivan riittävästi, mutta tosi tekijöistä on pulaa. Suomalaisten ei tarvitsisi pelätä henkensä, hyvinvointinsa tai omaisuutensa takia, jos poliisi tekisi muutakin kuin sakottelisi autoilijoita.

      Autoilijat suomessa onkin ainoa rikollisryhmä joille voidaan antaa tuplarangaistuksia tekemistään rikoksista joista heitä aina ja kaikkialla epäillään olettamalla että on syyllinen !…

      Jos murhaat, varastat, ryöstät, pahoinpitelet, raiskaat käytät hyväksi lapsia, vanhuksia ja /tai heikompiosaisia tai teet petoksia, niin vaikka kuinka monesti tekisit niin peräkkäin, niin saat tuomiolla alennusta rikoksistasi!

      Ensikertalainen istuu mahdollisesta ehdottomasta tuomiostaan puolet ja jo kolmen vuoden päästä tuomion suorittamisen jälkeen hän onkin jälleen ensikertalainen.

      Ehdonalaisen tuomion rikkomisesta ei tule mitään seuraamuksia, koskaan.

      Edes vankilasta karkaamisesta ei seuraa muuta kuin tuomio jatkuu vain poissaolopäivien määrällä…

      …. Mutta ajappa autollasi kahdesti perättäin sakkorysään, niin nimismies lähettää sulle kirjeen jossa pyytää sun ajokorttiasi hyllylle joksikin ajaksi ja sen jälkeen oletkin rikoksenuusija jatkuvasti, eikä ensikertalaisuuspykälät koske autoilijaa muutenkaan.

      Edes tunnustamisesta ja yhteistyöhalukkuudesta et saa alennusta.

      Tietenkin poliisi tekee sitä mitä valtio, joka heidän palkkansakin maksaa,.. määrää!
      Mutta jokin roti pitäisi asioiden tärkeysjärjestyksellekin olla.
      Onko poliisin tärkein työ nykyisin keräillä rahaa valtiolle vai jokin muu?

      Niinpä, voisi olla paikallaan että ihan vaikka itsekriminalisointi suojaan vedoten jokainen liikennesakon saanut kieltää paikanpäällä rikoksensa ja vedättää asian oikeuteen.

      Sakkon määrä ei yleensä oikeudessa lisäänny.

      Mutta melko varmasti kun jutturuuhkat syyttäjävirastojen pöydillä kasaantuvat tarpeeksi, poliisikuntakin passitetaan ihan oikeisiin rikollisuudentorjuntatöihin?

      lopusanoiksi Leo Jokelan esittämä laulelma :

      https://www.youtube.com/watch?v=8dmAxiQkVjM

      • avatar riitta nyqvist sanoo:

        Moro kuningasjätkä!
        Sakkolappujen kirjoittelu loppuisi heti, jos maantiellä noudatettaisiin
        liikennesääntöjä.
        Poliisit tiedottavat usein etukäteen valvontaiskuistaan,
        siitä huolimatta nolla-toleranssia ei saavuteta.
        Se kertoo paljon ihmisen typeryydestä, lukutaidottomuudesta,
        kuulon heikkenemisestä tai ratin ja selkänojan välissä
        olevista asenne-ongelmista.
        Telluksen tilastot kertovat karua kieltä liikennekuolemista ja
        vammautumista.
        Ps. Perverssiä ”huumoria” sekin ja nuorisolle väärää mallia,
        jonkinsortin julkkujen kehuskellessa keskenään,
        paljonko tuli sakkoja hurjastelusta liikenteessä.
        Kiitos blogiaiheesta!
        Riitta

        • Valvontaa on tehostettu joopa joo, mutta lainsäätäjät eivät ole talkoissa mukana. Katsoppa nyt tätäkin juttua:
          http://www.itahame.fi/Uutiset/art2287877

          Sii tyyppi on ajellut kortitta jo 12 kertaa tänävuonna… Mutta hänhän onkin poliisin vanha tuttu…

          • avatar riitta nyqvist sanoo:

            Niinpä.
            Ihmettelin sitäkin päätöstä, jolloin tahallaan pyöräilijän päälle
            ajanut autoilija pääsi oikeudessa kuin koira veräjästä.
            Raivo ei sovi rattiin.
            Itse olen sitä mieltä, että rattijuoppojen, jotka uusivat tekonsa,
            tulisi menettää ajoneuvonsa valtiolle, hoitoon ohjausta jne.
            Meillä on lepsu lainsäädäntö, jota on yritetty paikkailla
            Arkadiassa erittäin huonolla menestyksellä.
            Norsun mentäviä aukkoja piisaa, kun on asianajaja,
            joka tuntee nämä mustat aukot.
            Riitta,

  2. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Nää tietyöpaikat ovat todellisia vaaran paikkoja. Vaikka kaistan päättyminen ja nopeusrajoitukset alkavat kilometriä aikaisemmin on aina ”sokeita” jotka eivät näitä havaitse. Vuosittain havaitsen näitä vaaratilanteita lähes aina kun näitä tietyöpaikkoja lähestyn. Ottamatta sen kummemmin kantaa tämän onnettomuuden syyhyn ja kuka sen aiheutti olen todennut, että varsinkin saksalaisiin autoihin toimitetaan nopeusmittareita ilmeisesti samalta valmistajalta. Näyttävät huomattavan väärin myös normaaliliikenteessä. Itse pyrin ajamaan niin että huomioin mittarialinopeuden, etten olisi tien tukkona.

  3. avatar Jyrki sanoo:

    Haluaisin ottaa kuningasjätkä asialliseen avaukseen hieman osaa, enkä millään muotoa ole kyseenalaistamassa jätkän laskelmia tai teoriaa onnettumuuden synnystä, mutta pinnoitetun renkaan ulkohalkaisija ei kasva pinnoitettaessa. Renkaan ulkohalkaisija muuttuu vain jos renkaan vannekoko muuttuu tai vannekoon pysyessä samana renkaan profiili muuttuu. Profiilin muuttuessa tietyissä tapauksissa on ajoneuvo muutoskatsastettava. Esim. henkilöauton rengas 205/55/16. 205 merkitsee renkaan leveyttä milleinä. 55 merkitsee renkaan ”kumin” korkeutta prosentteina renkaan leveydestä. Luku 16 tietysti merkitsee vannekokoa. Lukemat ovat standardin määrittämiä eikä niistä valmistaja voi lipsua. Eli jätkän antamassa esimerkissä uusi pinnoitettu rengas ei voi vastata leimauksiltaan alkuperäistä jos kerran renkaan ulkohalkaisija on muuttunut.

    Niin tai näin. Valitettava tapahtuma ja saatujen tietojen valossa kuorma-auton kuljettaja on suurella todennäköisyydellä syyllinen…

    • avatar kuningasjätkä sanoo:

      Jaa niinkö?
      Pidät siis noin että, mä puhun paskaa kun kerron omakohtaisesta kokemuksesta?
      Ostin tosiaankin pinnoitetut michelinit, 4 kpl vetäviin pyöriin 10,5 x 17 ja ne oli lähes viisi senttiä isompihalkaisijaiset kuin entiset renkaat jotka niin ikään olivat 10,5×17 !

      Se on hieman toinen juttu kun henkilöautojen renkaita pinnotetaan, niistähän jyrsitään entinen pinta veks. Mutta kuorkin renkaisiin usein pannaan uusi pintanauha entisen pinnan päälle. Ja nämä nauhat sitten joskus jopa irtoilevat, niinku varmaan olet tienvarsilla nähnyt olevan kumiriekaleita?

      Mutta jos uskot niin että, olet oikeassa, niin usko sitten !

      Olet kuitenkin väärässä!

      Että Sikäli….

      • avatar Jyrki sanoo:

        Kuorma-autojen ja linja-autojen renkaat pinnoitetaan yleensä useaan kertaan, henkilöautojen vain kertaalleen.

        Ensinnäkin uusi pinnoite ei pysy vanhan pintakuvion päällä sillä uusi pinta vulkanoidaan vanhan renkaan runkoon. Vanha pinta täytyy siis jyrsiä pois.

        Toiseksi, jos uusi pinta vedettäisiin aina vanhan pintakuvion päälle ja jokaisen pinnoittamisen yhteydessä renkaan ulkohalkaisija kasvaisi mainitsemasi 5cm ei rengas mahtuisi enää pyörimään autossa parin pinnoituskerran jälkeen.

        Kolmanneksi, renkaan pinnoitus tehdään standardien mukaisesti jotka määrittelevät valmistusprosessin (tavan jolla pinnoitus tehdään) ja lopputuotteen laadun.

        Lainaus:

        ”Uuden ja pinnoitetun renkaan
        kilometritulokset ovat samaa luokkaa, eivätkä esimerkiksi tienvarsilla
        näkyvät kuorma-autojen renkaiden
        riekaleet ole peräisin vain pinnoitetuista renkaista. Tehtyjen selvitysten
        mukaan kyse on useimmiten rengasvaurioista, joita syntyy renkaan käytön
        aikana niin uusille kuin pinnoitetuille
        renkaille”

        ”Suomessa kuorma-auton renkaita pinnoitetaan keskimäärin 2-3 kertaa.”

        Lähde rengasliitto

        Aiheesta voi lukea lisää vaikkapa tästä: http://www.autonrengasliitto.fi/index.php?s=file_download&id=361

        • avatar kuningasjätkä sanoo:

          Siinä mullon toinen saivartaja. Eihän sitä tietystikään suoraan vanhaan pintaan vedetä, vaan pinta jyrsitään tieteskii tasaiseksi ja ohkasemmaksi. Mut kuitenkin se uusi hihna on senverran paksumpaa kamaa, että halkaisija kasvaa.. Kato kun edelleenkin ne henkilöautojen renkaat vulkanoidaan kuminauhamassasta renkaan päälle ja sivuille.
          Mutta kun kuorma-auton renkaisiin lisätään vain pintanauha, joka kylläkin ensin liimataan paikalleen, ja sitten höyryllä lämmitetään että tarttuu kiinni.
          Älä viitti mun kanssa alkaa kinastelemaan mä olen sentäs nuorena kossina ollut tekemässäkin pinnoitettuja renkaita..

          Mutta lueskele sinä vaan rengasliiton julkaisuja, nehän ne aina totta kirjoittavat.

          Sä varmaan uskot vieläkin että ameriikkalaiset on käyneet kuussa ensimäisen kerran jo lähes viiskytvuotta (maaliskuussa 1969 )sitten?,Hah… olet varmaan lukenut sen NASAn sivuilta ja katsonut jopa kuviakin? Siis attele, viiskyt vuotta sitten tietokoneet joilla kykeni laskemaan 3+ 5 = 8 puolessa tunnissa ja ne koneet oli linja-auton kokoisia.
          Tilan ja ajan säästämiseksi käytettiin tuolloin vielä laskutikkua, tiiäkkö edes mikä vimpain se on? Ja jos tuuman osankin meni sivuun laskelmat, niin ohi mentiin raketilla kuusta..

          Onks käyny kertaakaan mielessä että ne tekstit ovatkin kylmänsodan aikaista propagandaa, jolla vieläkin todistellaan mahdoton mahdolliseksi ja valheet tosiksi?

          Aiiiivan sama…

  4. olette varmaankin huomanneet kuinka paljon on viimeaikoina ollut rekkojen tieltä suistumisia? Yksi ja huomattava syy siihen on mm. se että rekkojen perävaunuissa ovat yleistyneet paripyörättömät rakenneratkaisut. Eli suomeksi sanoen , kun ennen käytettiin tuplapyörä systeemiä ja nykyään on vain yksikköpyörät, ja samaan aikaan asfaltin pinnat ovat korkeammalla kuin piennarsoritus, niin siinäpä se onkin syy. Rekan perävaunu oikoo aina mutkissa ja jos kuski ei ole tarkkana tai vaikka lähettelee tekstaria seuraavan pysähdyspaikan hutsulle, niin voi käydä niin että perävaunun pyörä putoaa asfaltilta pientareelle ja kun ei ole sitä paripyörää tukena, niin silloin mennään eikä meinata.

    Jotenkin tuntuu että, tutkijalautakuntien jäsenet ovat aivan totaalisesti pässejä jotka eivät tajua tieliikenteen perusasioista höytösen pölähdystä.
    Usealla heistä ei liene edes ajokorttiakaan?

    Viitatakseni erään viisaan lausahdukseen, totean;

    Ette te kaikki tiedäkään miten vähällä järjellä maailmaa johdetaan.

    Ja:

    Viisaus on rajallista, mutta tyhmyydellä ei ole mitään rajaa….
    ……………………………………..
    Että Sikäli…….

    • avatar Lauri Kivimäki sanoo:

      On tässä rekkajutussa toinenkin puoli. Nuoret rekkakuskit ovat kaiken aikaa matkapuhelin korvalla tai lähettävät tekstiviestiä. Eräs yrittäjä kertoi minulle jo 10 vuotta sitten, että on annettu kehoitus kuljettajille, ettei saa sanoa onnettomuuden tapahduttua ensimmäisenä poliisille: räpläsin kännykkää. Katselin omalla työmaallanni aikanaan kun rekka lähti liikenteeseen, kuljettajalla kumpikin ”ketara” ratin päällä ja kännykkä kourassa. Tehdasalueellakin on trukki- jalankulkija ja rekkaliikennettä. Asennevammaisia, iso auto antaa vääränlaista turvallisuudentunnetta varsinkin kokemattomalle.

  5. avatar Pirjo Sandelius sanoo:

    Tapahtui pari viikkoa sitten välillä Kouvola – Kotka:

    Olimme toisena autona onnettomuuspaikalla. Rekka oli suistunut metsään, vain perävaunu oli näkyvissä. Kuskin ajokoppi oli kuusikon keskellä näkymättömissä. Tiellä ennen onnettomuuskohtaa oli multaa, joten rekka oli kiemurrellut pientareen puolella. Onneksi henkilövahingoilta vältyttiin, myös kuljettaja selviytyi ilman fyysisiä vammoja. Hän kertoi, että rekka oli vain lähtenyt tieltä.

    Pirjo Sandelius

    • avatar kuningasjätkä sanoo:

      Niin se lähtee rekka lapasesta, kun perävaunun yksikköpyörä putoaa asfaltilta alempana olevalle pientareelle, yleensä tämä tapahtuu mutkassa jossa rekan perävaunu oikoo (tarkoitan siis puoliperävaunua) täysperävaunut kulkevat samoja jälkiä nupin kanssa, mutta niissäkin on sattunut että kellahtaa ojaan ihan samasta syystä.

      Ennen pyörästöuudistusta, käytettiin paripyöriä, jollointoinen pyörä kantoi vaikka toinen oli jo pientareen puolella.

      Sama vaara on olemassa jos etupyörä lipsahtaa pientareen puolelle, nuori kokematon kuski voi säikähtää ja tempaista pakettinsa mettähallituksen maille.

      Tuossa laskentamallia siitä kuinka puoliperävaunu oikoo ajettaessa mutkaan:
      https://matta.hut.fi/matta/isomharj/teht/isom3/rekanpuo4.html

  6. avatar Walkman sanoo:

    Kuorma-auto vauhdikkaasti henkiöautojen perään. Ettei vaan olisi ollut käynnissä älypuhelimen hipelöinti.
    Se selviää sitten tutkinnassa.

    • avatar kuningasjätkä sanoo:

      Niin siis sikäli kun selviää ?

      Jos käy niin että puolet tutkijalautakunnan jäsenistä osaa kirjoittaa ja puolet lukea, eikä yhtään ole porukassa joka ymmärtäis tsekata puhelimet, renkaat ja piirturit,

      Niin mettään menee sekin tutkimus..

Jätä kommentti

css.php