Autoilijoiden kuppaus lisääntyy, valtio tarvitsee lisärahaa lehmäkauppoihin!

 

Lue hupaisa, jättimäärän kommentteja poikinut juttu ILTASANOMISTA.

Jutussa otsikkona on että poliisille aiotaan suoda valtuudet sakottaa jopa vain 1 kmh ylinopeudesta.

Hahhaa, mistäpä löytyisi sellainen tutkalaite joka kiistattomasti osoittaisi nopeuden 1kmh tarkkuudella.?..

Kun autojen matkamittareihinkaan ei ole vieläkään luottamista, neikin kun näyttävät  joskus mitä sattuu.

Täytyykö varmuuden vuoksi hyssytella hissukseen muuta liikennettä haittaamassa ja ajaa nenä kiinni mittarissa, varmuuden vuoksi satasen alueella 90 kmh..?..

No kun tälläinen lakiuudistus on ehdotettu, niin se kahdestasadasta aivottomasta tollosta muodostettu kumileimasin(eduskunta) tietenkin sen hyväksyy, mitään ajattelematta (no milläs ajattelet kun ei ole millä ajatella) monet kumileimasimen jäsenet painavat jaa nappia, edes tutustumatta faktatietoihin, saati sitten koko asiaan.

Eihän heidän tarvitse paljon autolla ajella, kun on taksikortit käytössä…

Suomalainen autoilija, on kuin tämä Laihialainen ”säästöjoulusika” joka voidaan kupata lähes liikuntakyvyttömäksi, mitä moninaisin toimin: (ks.kuva)

 

Henkilökohtainen mielipiteeni tästäkin lakiuudistuksesta on se, ettei sellaisia tutkalaitteita ole  keksitty jotka mittaavat nopeutta lähes nollatoleranssilla.

JOTEN AUTOILIJAT, KIISTÄKÄÄ TÄSTEDES KAIKKI SAKKOVAATEET ja VAATIKAA OIKEUSTODISTELUA !

Se kyllä tepsii kunhan syyttäjien pöydät pursuavat valituksia.

Loppuu kuppaaminen hyvinkin nopeasti oikeusjuttujen ruuhkautumisen takia.

Toisaalta koska oikeuslaitos osaa vetkuttaa juttuja, niinkuin TÄSSÄKIN  tapauksessa kun vuonna 1992 oli eräs henkilö tehnyt  oikeusvaateen valtionpetos-asiassa nyt edesmennyttä, ex.pres. M. Koivistoa vastaan ja päätös tuli vasta helmikuussa 2017.

Niin vetkuttelun kannalta mitä hyötyä siitä on jos sakko pitää maksaa ensin ja sitten odotella 25 vuotta ennen kuin se ratkaistaan, pitikö maksaa vai ei.. Toisaalta, jos on kyseessä päiväsakko, niin voihan sen käydä istumassa ja vaatia sitten 25 vetkutteluvuoden jälkeen Valtion oikeuslaitokselta miljoonakorvaukset aiheettomasta tuomiosta jne…

Mutta suosittelen kuitenkin toimimaan , jotenkin niin että haitat ovat suuremmat kuin valtion hyöty, kukapa sitä nyt mielellään ylimääräisiä piiloveroja autoilustaan maksaa, nykyisissäkin veroissa on jo tekeminen…

Siis edeltä määrätty sakkosummahan ei oikeudessa nouse, noin yleensä, ja jos kyseessä on varaton tai pienituloinen ”rikollinen” voi hän saada oikeudenkäynnin valtion varoista kustannetuksi.

Ja kun riittävän monta oikeusastetta käy läpi, niin valtion kassan saama hyöty on tod. negatiivinen silloin kun sen sakon, jos joutuukin maksamaan.

Päiväsakot voi myös käydä istumassa linnassa, jolloin vouti kirjoittaa matkalitterat istumispaikkakunnalle ja jos ei haluakaan istua päiväsakkojaan, niin maksaa ne pois vaikkapa viimeisellä linja- tai vr- pysäkin odottelupaikalla, muttei kerro niistä maksuista ennen kuin on kirjautunut sisään vankilaan, jolloin vankilan on kustannettava paluumatka ja mahdollisesti tarvittava vaatetus paluumatkalle….

Nimittäin ihan on kokemusta asiasta… mutta se onkin jo toinen jutunaihe se….

Kyllä sitä näistäkin jo kustannusta kertyy sakonperijälle…

 

Tätä voidaan kutsua kansalaistottelemattomuudeksi, mutta muilla keinoin asioihihin ei tunnu järkeä löytyvän, joten olkaamme siis kansalaistottelemattomia yhteneväisesti kaikki joukolla.!.

Toisaalta autoilijat pitäisi uudessa laissa rinnastaa ja asettaa samalle viivalle muidenkin rikollisten kanssa, eli voitaisiinko siihen uuteen lakiin lisätä  sellainen  kohta,  että toistuvista liikennerikoksistakin saisi  alennusta tuomioista.?.

Siis aivan samaan tapaan kuin ryöstöistä, murhista, omaisuus- ja talousrikoksista ja lapsenraiskauksistakin rikoksenuusija saa alennusta tuomioonsa, ja kun  tekee niitä tarpeeksi monta kertaa, niin tuomio alenee sitä mukaa?

Nythän autoilija on ainoa, ja aina epäilyksenalainen rikollinen joka saa tuplarangaistuksia.!. 

Jos autoilija saa kahdet tai kolmet sakot lyhyen ajan sisällä peräjälkeen, otetaan kortti vielä lisäksi kuivumaan joksikinaikaa.

Autoilijoiden oikeusturva, verrattuna muihin rikollisiin on siis huonompi!

Lainlaatijoiden tulisi tämä seikka ottaa huomioon päätöksiä tehtäessä!

 

Että Sikäli !

 

 

 

17 kommenttia artikkeliin “Autoilijoiden kuppaus lisääntyy, valtio tarvitsee lisärahaa lehmäkauppoihin!”
  1. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Ei noita iltapäivälehtien ”kohuotsikoita” kannata ottaa kovin vakavasti. Olen lukenut Ilta-Sanomia vuodesta 1957 ja otsikointi on kilpailun myötä (Iltalehti) mennyt yhä vain sensaatiohakuisemmaksi. On kuitenkin IS hieman asiallisempi kuin kilpailijansa, jonka nettisivuilta usein poistuu juttu muutaman hetkenpäästä kuin se on julkaistu. Mutta onhan autoilijoita kupattu tavalla tai toisella iät ajat. Nytkin monet ajavat tiellä huomattavaa mittarialinopeutta ja jos sakotuskäytäntö kiristyy ilmiö lisääntyy. Se ei todellakaan edistä liikenneturvallisuutta, mutta sitähän ei ministeriön herrat ymmärrä.

  2. avatar Magnus Stultus sanoo:

    Vuonna 1999 sain sakot ylinopeudesta- 80 kilometrin rajoitusalueella oli tutkan mittaama nopeus – marginaali

    vähennys 103 km/tunnissa sakkoa tästä silloisilla tuloillani kertyi 190, markkaa, päiväsakkojen määrä oli muistaakseni 20.
    No en maksanut sitä kolmen viikon päästä jolloin eräpäivä oli määrätty.
    Seuraavaksi tuli karhulasku, noin 4 viikon päästä eräpäivästä, jossa kehotettiin maksamaan sakko heti, ehdolla että se siirtyisi ulosottoon.
    Heitin lapun roskiin ja unohdin sen.
    Sitten noin 2,5 kuukuden päästä tuli voudilta kirje jossa kehotettiin jälleen maksamaan sakko tiettyyn päivään

    mennessä, muussa tapauksessa sakko ulosmitattaisiin jos ei muuta asiassa esitetä.
    Soitin sitten voudille jolle kerroin ettei tuloja ole(olin ollut työttömänä jo valovuosia) työttömyyskorvaus kun ei

    oikeuttanut voutia tuolloin ulosmittauksiin), kun omaisuutta ei ollut mitä mittailtaisiin, juttu meni oikeuteen

    aikanaan.
    Noin puolen vuoden päästä istuin sitten leivättömän pöydän ääressä asioita selvittämässä.
    Tuomio oli sitten , ”koska maksua ei voida periä ulosottoteitse, niin päiväsakot, 20 päiväs. a’9,5 markkaa,

    esitetään muunnettavakai vankeudeksi, ellei asiassa muuta ratkaisua ilmene”.
    Eli siis istuttavaa tuli 20 päivää a’9,5 markkaa, eikä muita kuluja koska minut luokiteltiin vähävaraiseksi ja-

    tuloiseksi.
    No siitä päätöksestä olisin tietysti voinut valittaa hovioikeuteen, ja niin edelleen, mutta jostain syystä se jäi

    sitten..en jaksanut enää enempää.
    Sitten noin vuoden kuluttua sakon määräämisestä tuli voudilta kirje, jossa seisoi:”Jos sakkoa ei

    kokonaisuudessaan makseta 30.6.2000 mennessä, niin sakon muuntorangaistus astuu voimaan ja poliisi noutaa

    teidät kotoanne kärsimään päiväsakkojanne vastaavan ajan.”
    Mä heitin sen paperin uuniin ja unohdin samantien.”
    Sitten eräänä päivänä parin viikkoa tuosta kirjeen tulosta, yksi kaverini soitti puhelimella mulle, että ”hei

    kuule! Häippäses mettään nyt, kun jepet on sua tulossa hakemaan putkaan”, oli kuullut moniaaltoradisttaan

    keskustelun ja ajatteli varottaa…
    No minähän painuin lepikkoon jonkin matkan päähän ja kiikarilla katselin kuinka poliisit tepastelivat pitkin

    pihamaata etsimässä mua.
    Kun eivät löytäneet niin häipyivät sitten vähin äänin pois.
    Parin päivän päästä kaverini soitti taas, ”ne on taaskin sua tulossa hakemaan!”
    Minäpä hyppäsin autoon ja ajelin kaupunkiin samantien, vastaan tuli poliisimaijja jolle vieläpä morjestin ja ne morjesti takaisin.
    Oli nääs tilipäivä jolloin työttömyyskorvaus oli kolahtanut tilille ja menin pankkiin ja pyysin 190 markkaa

    kolikkoina, 10,20, ja 50 pennisinä ,markkoina ja vitosina. . Rikoin kääröt sikinsokin muovikassiin jo tiskillä

    ja laitoin 2 markkaa taskuun.
    Hieman siinä pankkineiti ihmetteli mun touhujani, mutta ei sanonut juuri

    mitään.
    Liekö arvannut että voudille olisi asiaa?Silloin kun vielä pystyi virastoissakin maksamaan käteisellä.
    Marssin sitten voudin virkahuoneisiin ja esitin ensin että, eikö tätä linnan lähtöä voisi jotenkin sovitella, kun

    nyt ei mitenkään kerkeäisi kun olisi niitä omia hommiakin niin paljon.
    Vouti jyrähti pöytänsä takaa, ettei ”asiaa enää pitkitetä enempää, sä lähdet lusimaan sakot ja sillä siisti” ja

    soitti poliisit vartoomaan paikalle heti samantien.
    Kun poliisit tulivat voudin virkahuoneeseen, niin minä kaivoin kolikkopussukan taskusta ja sanoin, ”mitäs jos

    mä maksaisin kuitenkin, kun sain kolehdin kerätyksi kavereilta”!?
    Ja vouti vastasi ”mikset maksanut pankkiin, en minä jouda kolikoita lukemaan” Poliisit sanoivat, että ”eikös

    ne ole samaa rahaa kuin jos pankkiinkin maksaisi”?
    No vouti alko laskemaan ja lopulta ilmoitti että, ”kaksi markkaa puuttu” johon minä että ”eikä puutu, laskit

    saatana väärin, laske uudelleen ja tönäisin pöytää niin että kolikkokasat kaatuivat pitkin poikin!” Ja vouti laski uudelleen mutta edelleenkin kaksi markkaa puuttui, jolloin

    toinen poliisimies kaivoi lompsansa esiin ja heitti 2 markkaa vuodin pöydälle, sanoen ” ei me kahden markan

    takia miestä linnaan viedä, kirjoita miehelle kuitti me lähdetään oikeisiin töihin!”
    No minä sain kuitin maksusta ja vankilatuomio peruuntui siinä samalla. Valtio sai sen 190 markkaansa.

    Olisipa kiva tietää kuinka paljon siitä oikeasti oli hyötyä?
    Kuitin saatuani menin sitten samassa talossa sijaitsevalle poliisiasemalle ja etsin käsiini ne hyväntahtoiset poliisimiehet jotka olivat olleet vuodin toimistossa.
    Ja kun tarjosin sitä kahta markkaa takaisin sille poliisille, niin hänpä sanoi: ”

    Kyllä me arvattiin että tahallasi kusetit, mutta ihan oikein sille saatanan vouti-koiralle koko kusetus! Käy

    kahvilla mä tarjoon!”

    Magnus Stultus

  3. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    On paljon puhuttu, että mm näpistyksestä saaduista maksamattomista sakoista laitettaisiin jälleen istumaan. Ystäväni luki lakia ja oli Oikeusministeriössä lähettelemässä aikanaan näitä karhuja ja muuntoesityksiä eteenpäin. Hän kertoi, että oli laskettu, ettää 200 markan sakko oli tullut maksamaan kuluina 2000 markkaa (silloin) ennenkuin asia oli siinä vaiheessa, että kaveria kiikutettiin linnaan. Lisäksi vankeuspäivän hinta oli n 500 markkaa.
    Mitähän Magnus Stultuksen venkoilu maksoi meille muille veronmaksajille, vaikka Hänellä itsellään oli kovasti hauskaa, jos juttu sattuu olemaan tosi, näitä kun kuulee ns urbaanilegendoina.
    Kauppiaathan vaativat kovempia rangaistuksia, koska kauppojen hävikki kasvaa yhä röyhkeämpien varkauksien takana. Ehkä yksinkertainen nopea oikeuskäsittely ja muutama vikko risusavottaa olisi tehokkaampi kuin kallis muuntorangaistus ja kuvat lehtiin.. Tietysti säälittää ne näpistelijät, jotka ottavat jotain todelliseen nälkäänsä, kiitos koveentuneen yhteiskuntapolitiikan. Muuten jos on rahaa ostaa autonropponen luulisi olevan rahaa maksaa myös sakot.

  4. avatar Frank Pesonen sanoo:

    Vaikuttaa siltä, että tuo kilometrin sakotusraja on laitettu van sähköjänikseksi jolla käännetään keskustelu ja huomio pois siitä, että jatkossa tulot eivät vaikuttaisi sakon suuruuteen. Sote-miljonäärit ja juppikuunareiden omistajat maksaisivat ylinopeuksista jatkossa samat sakot kuin pitkäaikaistyöttömät yksinhuoltajat ja eläkeläiset. En jaksa enää edes ihmetellä sitä, että selkärangattomien perussuomalaisten selkäranka taipuu myös tähän.

  5. avatar Magnus Stultus sanoo:

    Siis selkärangattomien persussuomalaisten selkärankahan taipuu ihan mihin vaan. Uutta kuuluisaa hallintarekisterilakiakin vastusti vain kolme poliisitaustaista persusta ja loput muiden poissaolevien kansanedustajien(46 poissa/tyhjää äänestäneet) kanssa olivat nukkumassa torkkupeittojensa alla uni-nallet kainalossaan…
    Mitä tulee Laurin väitteeseen urbaanilegendasta tuo edellä mainittu kertomani sakkotapaus , on aivan totisinta totta.
    En piittaa siitä laisinkaan kuinka paljon se veromaksajille maksoi, halusin vain olla kansalaistottelematon tuolloin hulluna nuoruusaikanani!

  6. avatar kuningasjätkä sanoo:

    Mä olen itsekin syyllistynyt kansalaistottelamattomuuteen ja pullikointiin aikas useasti.

    Kerran kesällä 2009 ajelin kaikessa rauhassa kuorma-autollani, kevytperäkärri umpikorilla perässäni, nopeusrajoitusten mukaan, Joutsassa lentokenttää pitkin (varalaskupaikka E4 tiellä) kun tienlaidalla ollut, kyttäävä poliisipartio, pysäytti mut ja alkoi sinuttelemaan.
    Ensin tuli yksi poliisi ja sanoi : ”Terve, puhallettaisiinko hieman pilliin..” johon minä että mikäs siinä puhalletaan pois, kumpi puhaltaa ensin?
    Tuosta lausahduksesta alkoikin sitten sellainen rumba, että..
    Ensin tivattiin että mitäs sulla peräkärrissä on ja mitä on kyydissä kuormurin kontissa, no minä siihen että tyhjää täynnä ja pimeetä puolillaan. Jaaha poliisi tuumi, lienee parasta suorittaa punnitus, ettei vaan ole ylikuormaa..?
    Minä siihen että mitäs niitä tyhjää autoa ja peräkärriä punnitsemaan , näkeehän ne painot rekisteriotteestakin jos vaan osaa lukea. Pulinat pois minkä poliisi oli päättänyt tehdä niin se tehtiin.. Ei kun lätkät maahan ja asettelemaan akseleita vaa-alle. Poliisitäti hosui ja huitoi käsimerkkejään ja minä yritin niiden ohjeiden kanssa taiteilla peräkärrinpyöriä vaakalätkille, sivuun yli ja takaisinpäin yli jne tunti siinä teutaroitiin kunnes hermostuin ja sanoi aja itte, niin mä meen huitomaan tuonne, kun ei sun merkeistäs saa mitään selvää.
    Silloin vasta älysivät katsoa sisään molempiin kontteihin ja totesivat että tyhjiähän nämä on.

    No sakkoa kuitenkin piti jostain kirjoittaa, olihan tehollista työaikaa mennyt hukkaan.

    Niinpä sitten keksivät ettei peräkärryssä pala toisenpuolen parkkivalo ja rekkarivalo, ja sitten toinen noheva poliisi, (se naispuolinen keksi) että se ajopiirturihan piti tarkastaa…! No kiekkoahan ei ollut, eihän sitä nyt yksityisajossa tarvii selitin.. ja kun ne käyttömääräyksetkin on niin sekavat on eu säännöt ja kansalliset säännöt, mitenkä niistä maallikko ottaa selvää mikä missäkin tilanteessa pätee.?.
    No sakkoa tuli 140, euroa.
    Prkkivalon puuttumista ei mainittu lainkaan, mutta paperissa seisoi, että olin syyllistynyt tieliikennelain sosiaalisäännöstenrikkomiseen kuljettajana, jättämällä piirturin kiekon asettamatta ajopiirturiin jolloin ei voitu tietää olinko ajanut autollani liian pitkän aikaa yhteenmenoon. Lisäksi piirturia ei oltu tarkastettu lähimmän kahden vuoden aikana.
    Sanottava on etten allekirjoittanut sakkolappua, joten juttuhan meni sitten oikeuteen aikanaan, ensin tuli syyttäjältä kirje jossa käskettiin menemään kuulusteluun Joutsan poliisiasemalle silloin ja silloin.
    No sinne vaan sitten , sielläki eräs naispoliisi joka kuulustelun suoritti , kertoi mahtipontisesti että tulen häviämään jutun ja siitä koitusi minulle vain lisäkuluja, joten olisi vaan syytä maksaa sakko ja tunnustaa rikos.

    Sitä en kuitenkaan tehnyt, sillä olin haalinut tuekseni kaikkien ”ennakkopäätösten äidin”hovioikeuden päätöksistä, eli tapauksen vastaavasta tilanteesta jolloin yksityinen kuorma-auton omistaja välttyi srangaistusvaatimuksista, koska ei tiennyt mitä lakia( EU / Kansallinen asetus) kulloinkin tulee noudattaa piirturikäytännöissä lakien sekavuuden ja päällekkäisyyskiertojen takia.
    Eikä sitä tiennyt muuten syyttäjäkään, kun sitä häneltä tivasin aiemmin.

    Kuulustelutilanne oli muutenkin vihamielisen oloinen, poliisi jopa uhkaili laittavansa minut putkaan jos en tunnustaisi rikostani.. Mä sille että siitä vaan jos lisäkuluja valtiolle haluat tehdä…
    Vielä poislähtiessäni neito vitsaili minulle; ”Tule sitten kertomaan kuinka oikeudessa kävi!”

    Aikanaan sitten käräjillä Jyväskylässä asiaa puitiin ja tutkittiin , kuultiin todistajia ja luettiin lausuntoja. Edustin itse itseäni asiassa, sillä en viitsinyt oikeusavustajakuluja lisätä valtion harteille.

    Päätös oli se että ennakkotapaus huomioiden olinkin Hepskukkuu!

    SYYTÖN !

    Jonka jälkeen tuomari kysyi, oliko minulla vaatimuksia asiassa, jolloin lätkäisin matka, todistelukulu ja ansionmenetyslaskelman tuomarille. 945,- euroa kaikkinensa.

    Oikeus päätti suorittaa valtion varoista minulle korvausta oikeudenkäynnistä, yhteensä 455 euroa!
    Harmittaa pirusti etten keksinyt pyytää enemmän kun puolet kuitenkin sain.

    Kävin sitten parin viikon päästä kertomassa naiskonstaapelille Joutsassa, että näin siinä jutussa sitten kävi, että 140 euron sakkomaksu, muuttuikin 455 euron saatavaksi valtion kassasta!

    Oli hällä aika pitkä naama kun lueskeli sitä paperia.
    Oppiko jotain asiasta ?

    Tuskin, edes sitä että;

    Suomen lain mukaan syytetty on vasta sitten syyllinen, kun se oikeuden päätöksellä on todettu!
    Ja alioikeuden päätöksestäkin voi aina valittaa Hoviin jos on tyytymätön.

    Minä en ollut joten jätin sen asian sillensä.

    Nykyään käytän kyllä piirturia, joka ikinen kerta kun ajan kuorma-autollani.. se kun on pienemmän riesantie kaikille….

    Että Sikäli !

  7. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Magnus, sinähän olit silloin kansalaistottelematon, kun ajoit ylinopeutta. Tuo sakon jälkeinen osa ei ollut kansalaistottelemattomuutta, vaan jotain muuta.
    Itselläni kävi suurin piirtein samoin kuin sinulle, minulle sakko ei kuitenkaan tullut nuoruuden kansalaistottelemattomuudesta vaan tyhmyyttäni ajoin 80 km:n alueella yli 100 km:n tuntivauhtia. Sanottakoon, että auto karkasi käsistä, kun en pystynyt pitämään nopeutta sallituissa rajoissa. Siitä määrättiin päiväsakkoa jonkin verran, en muista paljonko. Sovin kuitenkin ulosottoapulaisen kanssa, että maksan sakon osissa, kun se kerran on määrättykin päiväsakoksi. Maksutapani ei tullut veronmaksajille kalliiksi, työllistin kuitenkin samalla ulosottoapulaista, sekä postia kun hän kirjoitti ja lähetti postin välityksellä minulle leimatun kuittauksen päivittäin päivittäisestä suorituksestani.
    Frank Pesoselta kysyisin mitenkä eroaa varakkaan tekemä ylinopeusrikkomus köyhän tekemästä ylinopeusrikkomuksesta. Pitääkö varakasta murhahenkilöä rangaista pidemmällä tuomiolla kuin köyhän tekemää vastaavaa rikosta?

  8. avatar kuningasjätkä sanoo:

    No sitten tässä pari vuotta sitten , ajelin jälleen kuormurillani Pertunmaalla, ylinopeutta 50 alueella 61 kilsaa tunnissa.
    Tälläkertaa sattui olemaan fiksut ja asialliset poliisit partiossa.
    Kun minut pysäytettiin ja sanottiin että ajoit hieman hulppeata vauhtia, niin kerroin puhuneeni juuri puhelimessa isäni kanssa ja hän kertoi minulle hyvän vitsin niin en siinä naurultani huomannut nopeusrajoituskylttiä. ”Jaa vai vielä puhelimessa puhuit? Olikos händsfrii?” Kyllä ja aina on sanoin! Niinkuin onkin AINA!

    ”No kerroppas meillekin se vitsi niin katsotaan oliko se niin hyvä, että kannatti ajaa ylinopeutta?” sanoi pysäytyksen tehnyt konstaapeli.

    Johon minä että ei sitä teille voi kertoa kun se on poliisivitsi, nostatte vielä sakkosummaa…

    ”No kerro kerro vaan , kyllä me on kaikenlaista kuultu, eikä me suututa pienistä…”

    Minä siis kerroin:

    ” Kuopion puolessa ajeli mies keskellä yötä pakettiautollaan huimaa vauhtia paikallistietä pitkin, jolloin vastaantullut yksinäinen poliisimies pysäytti ja aikoi alkaai sakottamaan ylinopeudesta.
    ”ajokortti ja rekisterote mukkaan ja tulkeepa tuonne minun aatoon”

    Ei ole ajokorttia, eikä tuo mun auto ole mun, vaan se on varastettu!

    ”Mitä ei ole ajokorttia ja keneltäs te sen olette varastanut ?”

    Ei ole ajokorttia, ei ole koskaan ollutkaan! ja tuon auton otin siltä riistanvalvojalta jonka ammuin kun se mut yllätti hirven salakaadosta, siellä ne on pakettiautossa vierekkäin pötköllänsä.sitäpaitsi mä oon niin kännissäkin etten pysy kunnolla tolpillani sanoi mies notkutellen polviaan.

    ”Voe herranen aika sentään,” sanoi konstaapeli.
    Tämähän nyt muuttuki vakavaks assiiks, tännehän pittää kuhtua nimismies ja murharyhmä paikaelle ja ehkäpä riistapolliisikkii lisäks?

    Kesken lätkämatsin paikalle hälyytetty virkamieskunta, oli äreissään käytiinhän juuri ratkasevaa suomi-ruotsi mm mittelöä jonka seuraaminen oli nyt jäänyt kesken.

    Nimismies tarkisti kuljettajan , ei ole kännissä, alkometri näyttää nollaa, ja onhan tässä tämä ajokortti Mutturainen näyttää olevan nimeltänsä ja auton rekisteriotteessakin on sama nimi omistajana. Kuulkaas konstaapeli pidättekö te minua pilkkananne…
    Joo eikä tiällä ole mitää ruumistakkaan autossa tiedotti murharyhmä! Eikä tiällä mitään hirvenruhoakaan ole, kertoi riistapoliisi.
    KUULKAAS KONSTAAPELI, karjui nimismies, OLETTEKO TE TULLUT HULLUKSI?

    Jolloin autoilija sanoi nimismiehelle: ” Niin ajatelkaas ja kohta tuo hullu konstaapeli keksii vielä väittää että olen ajanut muka ylinopeuttakin”
    *************************************************
    ******************************************
    ”Heheeee hohohoo, kuului naurua poliisiradiosta, kun tutka-autossakin naurettiin jutulleni, seuraavaksi kuului: Antaa sen mennä varotuksella, oli se niin hyvä vitsi, koko viikon paras…… päivä on pelastettu vaikkei sakkorahoja saatukaan…

    Kirjallinen huomautus taskussani jatkoin matkaani hyvillämielin..

  9. avatar Frank Pesonen sanoo:

    Kyllä se köyhä saa rikkeestään ihan yhtä monta päiväsakkoa kuin rikaskin. Tai ainakin näin toivon.

    Sinusta Antti on oikeudenmukaista, että pienituloinen eläkeläinen joutuu maksamaan rikkeestään saman kuin yritysjohtaja? Minusta se ei ole oikeudenmukaista, rangaistus on eläkeläiselle suhteellisesti huomattavasti tuntuvampi. Oikeudenmukaisuus ei nyt kyllä muutenkaan ole ollut johtava teema tämän perusporvarihallituksen toiminnassa, että sikäli kyllä ihan johdonmukaista toimintaa.

  10. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Frank Pesoselle, totta eli ei. Kuulin suunnilleen samantapaisena ketomasi tarinan vissiin joskus 80-luvulla. Silloin sakon maksaja oli kerännyt sakon penneinä (oli markka-aika). Senkin jälkeen joku työkaveri kertoi vähän muunneltuna. Se vie uskon tositapahtumiltakin.

  11. avatar Antti Sulonen sanoo:

    Frank Pesonen oikeassa olet, pienituloisena eläkeläisenä olen sitä mieltä, että saan samasta rikkeestä saman tuomion kuin varakaskin. Jonkinasteinen pienituloinen yritysjohtajakin olen ollut, joten en näe lausunnossasi muuta kuin jonkinasteista kateuden häivää, ilmeisesti joillain kantava voima.

  12. avatar Lauri Kivimäki sanoo:

    Olen saanut 2 ylinopeussakot, Tammelassa 1984 25 euroa ja 2009 joulun alla kun toin taas poikkeuksellisesti Mommilantietä muuttokuormaa Lammille. Näin jo kaukaa että tiemme päässä oli poliisiautoja, samalla vilkaisin mittariin 48 km-ei hätää. Konstan käsi nousi, kysyin mikä hätänä, sanoi ylinopeus, en uutena lammilaisena havainnut nopeusrajoituksen muuttumista, rikesakko 80 euroa. tervetuloa Lammille. 1984 nopeuteni oli sentään 94, rajoitus 80.. Tänäpäivänä risoo kun menen Mommilantielle ja sorarekat sun muut pyyhkivä sillä kohdalla kahdeksaakymppiä, poliisit olen nähnyt keerran 7 vuoden aikana sillä kohtaa.

  13. avatar kuningasjätkä sanoo:

    Paras tapaus kuitenkin oli kun vuonna 2011 marraskuussa ajelin illalla Hartolasta Lahteen pelastamaan tuolloin vielä lievästi muistisairasta äitiäni kun hän oli jäänyt kellariin lukkojen taakse, eikä saanut ovea auki. Osasi hän vielä mulle soittaa onneksi.
    No minä paahdoin satakymmenjapuoli lasissa äitiä pelastamaan moottoritietä jolla oli tietty satasen rajoitus. Läksin siin sitten ohittamaan letkaa joka mateli yhdeksääkymppiä ja etunenässä olikin kasvaan poliisiauto josta oli kattovalo sammuksissa. Kun pääsin letkasta ohi niin jopa syttyi kattovalot poliisilla ja minut ohjattiin seuraavalle liittymälle sivuun.
    Mä siinä yritin selittää että nyt olis hieman kiire kun sairas äiti on lukkojen takana kellarissa ja se voi siellä aika huonosti. Ei auttanut selitykset, naiskonstaapeli neuvoi viisaana, että olisittehan te voineet soittaa hätäkeskukseen?
    Niinpä niin olisinkin ja sitten palolaitos olisi käynyt murtamassa ensin ulko-oven, sitten lukossa olevan välioven ja lopuksi vielä sen kellarinoven, ja mitähän sekin olisi sitten lopulta tullut maksamaan.
    Olipa todella hieno ja viisas neuvo Lahtelaiselta naispoliisilta, todella hieno! Kyllä naisen logiigga on sitten yksinkertaisen helppoa..
    No sakkoa tuli siitä reissusta 159,- euroa kun nopeutta oli 112 km/h.
    Naispoliisi vielä lopuksi toivotteli jaksamista tässä äitini hoitamisessa, säälintunne silmistään kajastaen.
    Voimiapa hyvinkin, niitähän sitä tarvittiin kun 24/7 olinkin ollut tisurissa jo muutaman vuoden….

    Pääsin sitten viimein pelastam,aan äidin pois ahdingosta, rikkomatta ovia ja lukkoja, kun mulla oli nääs avaimet taloon. Äiti onnellisena lupasi että saan maksaa sakot hänen tililtään.
    Kun olin saanut äidin rauhoiteltua ja käymään nukkumaan, niin läksin sitten ajelemaan takaisin Hartolaan.
    Ajattelin ajella sivuteitä myöten takaisinpäin ja menin sitten vanhaa Heinolantietä.

    Kun Takkulan golfkentän kohdalla syttyi pimeydessä punainen valo. Mä ettäsaatana, poliist taas ! Mutta nyt ei taatusti ollut ylinopeutta tippaakaan.

    No mitäs, siellä oli se sama partio, joka juuri kirjoitti mulle sakot motarilla. Oli tyttö ollut ratissa ja oli auto luiskahtanut risteyksessä ojan puolelle niin että volvossa oli 2 pyörää ilmassa yksi ojassa ja yksi vain tienpientareella maassa.
    Tyttö tuli pyytämään, että josko voisitte auttaa meitä hieman, kun satti tämmöinen harmittava vahinko.

    No minä siihen että mitäs pitäisi tehdä? ”
    ”jos voisitte vaikka hieman työntää?”
    Minä jouduin vastaamaan ettei se valitettavasti käy päinsä, koska minä olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja sairauteni laadun vuoksi lääkäri on kieltänyt minulta kaikenlaisen ruumiillisen ponnistelun!
    ” No voisitteko vaikka hinata autoa, autollanne.”
    Jouduin kieltäytymään siitäkin vaihtoehdosta, perustelin kieltäytymistä sillä ettei minun mersullani saanut tieliikennesäädösten mukaan hinata 800 kiloa painavampaa , enkä halunnut enää enempiä liikennerikkomuksia tililleni, eikä se muutenkaan onnistuisi koska takavetoisessa ei pyörät liukkaalla pidä.
    ”No entäs jos menisitte te tuonne poliisiautoon ohjaamaan ja me työntäisitte?”

    Tästäkin minun piti kieltäytyä, sanoin että kyllä konstaapelin pitäisi se jo sanomattakin tietää, etteivät siviilihenkilöt saa ajaa poliisiautoa, ei edes hätätapauksessa, se on ehdottomasti kielletty!

    ”No mitäs tässä sitten voisi tehdä”? konstaapeli kysyi..

    Minä siihen että, josko kannattaisi soittaa vaikka hätäkeskuksesta apua, ehkäpä ne sieltä osaisivat tulla hätiin?

    Lisäsin vielä, että jospa minä nyt jatkankin matkaani tästä Hartolaan, kun tuli tuo Äitirukkakin jo pelastetuksi kellarista ja saatua nukkumaan.

    Niin että voimia nyt teille vaan tämän ongelmanne kanssa.. kannattaa varmaan soittaa ihan oikeasti sinne hätäkeskukseen.?.

    Kyllä muuten nauratti koko kotimatkan ajan se hämmästynyt ilme, sen blondipolisin naamalla, kun se viimein tunnisti kuka mä olin…..!

    Katsokaas ei se niin mene, että ”tehkää muille mitä haluatte itsellenne tehtävän” sitä kun ei koskaan tiedä milloin itse onkin avun tarpeessa…

    Että Sikäli

  14. Suomalainen autoilija, on siitä kummallinen otus, että se suostuu kupattavaksi kaikilla mahdollisilla keinoilla, eikä pane hanttiin ollekaan, vaan aina kiltisti maksaa kaikki mitä maksuun laitetaan, mitä vaan mikäkin taho milloinkin keksii!
    Vaan otappas vaikka suomalaiselta maanviljelijältä jokin tukiainen pois tai lätkäise traktorille tai puimurille jokin vero, vaikka vain polttoöljylle, tai alenna maidon sisäänostohintaa tai ihan mitä vaan. Niin jopa alkaa sellainen älämölöö ja kamalat traktorimarsit että menee koko liikenne sekaisin ja maan talous pysähtyy.

    Sitten vielä enemmän ihmetyttää se etteihän suomalainen autoilija tunnu edes oikeasti omistavan ajokkiaan, ainakaan hän ei saa ostamalleen ja moneen kertaan verotetulle ajokille tehdä, mitä ikinä itse haluaa.
    Kun auton käyttö on tullut siihen pisteeseen ettei sitä enää kannata korjata, autoilija joutuu sen lahjoittamaan ilmaiseksi jollekin romuyrittäjälle, joka tahkoaa siitä vielä sievoiset summat rahaa.
    Itse ei autoilija saa autoaan myydä romutettavaksi, tai saa kyllä, mutta saadusta myyntituotosta hän joutuu maksamaan tuloveroa, lisäprosenttinsa mukaan ja jos ei ilmoita myyntituloa niin saa sakkoverot päälle.

    On tässä auton omistamislaissa jotain mätää, mutta sitä mätää riittää juuri niin kauan kun autoilijat yksissä tuumin alkavat vaatimaan oikeuksia, nythän he eivät sitä tee koska eivät ole yksituumaisia!

  15. avatar Frank Pesonen sanoo:

    Ei Antti, ei sitä kateuskorttia tähän.

    Olen ymmärtänyt, että nuo sakkotulot on budjetoitu siten, että nopeusvalvontakameroista pitäisi tulla esim. 2000 suoritetta vuorokaudessa. Jos tulee vähemmän, poliisi lisää kameroita maantien varsille. Jos tulee enemmän, viranomaisella ei ole resursseja käsitellä kaikkia kuvia ja kameroiden määrä vähennetään.

    Vastaavasti, jos hyvätuloisten maksama sakkosumma pienenee rahat on otettava pienempituloisilta ja esim. sakotusrajaa madaltamalla. Jos tuo on oikeudenmukaista jonkun mielestä, niin olkoot sitten.

    Liikenneturvallisuuden kannalta uudistuksella tuskin olisi juurikaan mitään merkitystä, vaan syyt siihen löytyvät jostain muualta.

  16. avatar Walkman sanoo:

    Arvaukseni joka muuttuu todeksi on seuraava: Kun Suomeen saadaan seuraavien eduskuntavaalien jälkeen uusi, edistyksellinen, sosiaalisempi, inhimillinen,globaaleja ihmisarvoja, vähäosaisia, kurjia, köyhiä, minimipalkaa, parempia palkkoja, suurituloisia enemmän verottava (brutto 3000 e/ kk), vihreyttä, taidetta, opiskelijoita, eläkeläisiä, kehitysapua, afrikan nälkäisiä, suurmoskeijaa, maahanmuuttajia kunnioittava ja arvostava hallitus niin bensa maksaa 2,5-3 euroa / litra, diesel hieman vähemmän, biopolttoaineet, hieman alle 2,5 euroa / litra. Sähköauton ostoa valtio tukee ”tonneilla”, vaikka ne eivät tuota verotuloja. (kyllä sille autosähkölle vero löytyy). Vuosittain maksettavat autoverot nousevat 100-200 %. Pienet ylinopeudet eivät aiheuta ajokieltoa, sillä eihän ”lypyslehmää” = autoilijaa kannata teuraalle viedä, silloinhan se ei edes vahingossa voi ajaa ylinopeutta. Kyllä rahaa on.

  17. No niin, aivopieruexpertti Berner jo toppuuttelee uutsiointia:http://www.iltalehti.fi/politiikka/201705202200151634_pi.shtml
    Poliisilla on edelleen mahdollisuus käyttää järkeä ja harkintakykyä siihen ketä sakotetaan mistäkin nopeudestta.
    Siis jos joillakin niitä ominaisuuksia on? Kaikilla kun vaan ei ole…Valitettavasti Virkainto ja tuotteliaisuus kun tuppaa tappamaan maalaisjärjen?

Jätä kommentti

css.php